background
Skoč na obsah Skoč na menu

Titulka / Úvodzdieľať

Aj na Slovensku vyrábame špičkové kávy, mohli by byť lákadlom i pre turistov

Aj na Slovensku vyrábame špičkové kávy, mohli by byť lákadlom i pre turistovĎalšia príležitosť predať sa cez kvalitné lokálne produkty v gastronómii

1.6.2013 / red.

Podľa niektorých špecialistov na kávu „je Slovensko stále zavalené druho až treťotriednymi kávami, ktoré sa nedajú bez cukru a mlieka vypiť. Kávy u nás často majú priemernú až podpriemernú kvalitu.“ Podľa iných špecialistov, aj na Slovensku sa vyrába káva, ktorá je svojou kvalitou jednou z najlepších v Európe.

Komu teda veriť? Najlepšie bude vyskúšať kávu podľa vlastnej chuti a predstavy. Má to však jeden háčik, v našich kaviarňach a reštauráciách na Slovensku vyrábanú kávu takmer nenájdete. Na jednej strane sa "veľké" značky udomácnili silným marketingom a najmä zapožičiavaním nie najlacnejších kávovarov, samozrejme s podmienkou odoberania ich kávy. Na druhej strane snaha ekonomickej udržateľnosti gastronomickej prevádzky neraz vedie jej majiteľov k používaniu menej kvalitných káv, čo pri rovnakej koncovej cene zabezpečí väčší zisk.

 

Podľa konateľa spoločnosti elicsire s.r.o., Ing. Mareka Fajčíka, má však kvalita ponúkanej kávy v gastronomických prevádzkach rastúci trend. Boli sme zvedaví, ako sa dokáže mladá firma a nová značka kávy presadiť za tak krátky čas na prestížnej svetovej súťaži a položili sme mu niekoľko otázok: 

1. Laik má predstavu, že káva prichádza na pult obchodu už v hotovej forme priamo z exotickej krajiny, kde sa aj pestuje. Naopak, viac exoticky môže v našich končinách znieť, že kávu vyrábame - pražíme aj na Slovensku. Čo inšpiruje Slováka, aby začal podnikať v podstate od nuly na trhu, ktorý sa zdá byť presýtený dovozom množstva rôznych káv?
- Hlavnou inšpiráciou začať bol vzťah ku kvalitným gurmánskym produktom a prebúdzajúci sa záujem slovenských zákazníkov o kvalitnejšie produkty. Keď je dobrý produkt a poctivý prístup, priestor na trhu sa nájde. My sme si zvolili prémiovú kategóriou káv, kde okrem samotného kvalitného produktu zákazníci oceňujú aj iné atribúty, napr. dizajn obalov. A navyše, asi každého z nás poteší kvalitný slovenský produkt, ktorý ma svetové parametre a má ambíciu uspieť doma aj v zahraničí.
 
2. Presadiť sa kvalitou v úzkej skupine fajnšmekrov, napríklad v špecializovaných predajniach, je jedna vec. Ale preniknúť hlbšie do biznisu veľkých značiek v sieti gastronomických prevádzok je vec druhá. Je to vašou ambíciou? 
- Prítomnosť v horeca segmente sme vyhodnotili ako jednu z dôležitých ciest predaja a najmä spoznávania sa zákazníkov s kávou EBENICA. Postupne sa nám darí spolupráca v gastronomických prevádzkach. Samozrejme, aj tu sa musia stretnúť naše základné princípy s prístupom prevádzok. Tento segment má svoje špecifiká a zákonitosti, preto pre prémiovú značku akou je EBENICA, nikdy nebude horeca "masovkou".
 
3. Na Slovensku sa začína postupne presadzovať podpora domácich potravinárskych produktov a rastie po nich dopyt. Zatiaľ sa to týka skôr základných potravín - mliečnych výrobkov či mäsa. Vidíte potenciál aj vo vašej oblasti? Na čom v marketingu viac staviate, na svetovej kvalite či na domácom produkte?
- Áno, tento trend je badateľný a veľmi mu fandíme. Kávy sa týka zatiaľ len okrajovo, zrejme sa jej však nevyhne. Z pohľadu vývoja trhu možno kávu prirovnať k vínu spred 10-15 rokov, ktoré sa v tom čase začalo významnejšie presadzovať medzi zákazníkmi lokálnym prístupom, kvalitou aj marketingom. Veríme, že sa aj káve podarí dlhodobo napodobniť tento vzostupný trend vína. Pretože s rastom dopytu po kvalitných lokálnych produktoch rastie aj kvalita výrobcov, čo je samozrejme na osoh všetkých, spotrebiteľov aj výrobcov. Aj štátu.
A na čom staviame? Káva EBENICA v sebe spája produkt svetovej kvality so slovenským rodokmeňom.
 
4. Najmä turista vyhľadáva v cudzej krajine domáce výrobky, lokálne špeciality. Dá sa do tejto kategórie atraktivít v našej zemepisnej šírke zaradiť aj káva? 
- Prečo by káva nemohla byť jedným z produktov, ktoré doplnia ponuku charakteristických slovenských produktov pre turistov a budú nás charakterizovať? Je zrejmé, že káva asi nikdy nedosiahne pre Slovensko typickejšie produkty ako slivovica, pivo, bryndza, víno a podobne, avšak z pohľadu výrobného máme rovnaké predpoklady ako má napr. Taliansko. Taktiež sa tam káva priamo nepestuje, ale dováža a následne spracováva. A talianske kávy sú svetoznáme.
Pravdaže, Taliani majú pred nami v oblasti kávy obrovský technologický, výrobný a kávovo-kultúrny náskok, ktorý bude ťažké dobehnúť :-) Začiatkom tohto roka sa nám s kávou EBENICA však podarilo tromfnúť aj najznámejšie talianske značky v prestížnej medzinárodnej súťaži konanej v USA.

5. Máte predstavu, či sa oplatí investovať do cieleného marketingu pre túto cieľovú skupinu?
- Rozumnou podporou a cieleným marketingom je možné predstaviť slovenské kávy zahraničným turistom a návštevníkom, určite sa to oplatí. Cielená a dlhodobá aktivita určite prinesie so sebou ovocie.
 
6. A na záver: Ak trochu zovšeobecníte, ako hodnotíte kvalitu ponúkanej kávy v slovenských kaviarňach? Uspokojíme ňou zahraničného návštevníka?
- Trend kvality v kaviarňach je určite rastúci, o tom niet pochýb. Nesieme si so sebou bremeno z minulosti a špecifiká podnikania v gastronómii, prirodzeného vývoja trhu. 
Som optimista a verím, že bude čím ďalej tým viac skvelých kaviarní s kvalitnou kávou a zaujímavých konceptov, ktoré oslovia svoje cieľové skupiny slovenských aj zahraničných zákazníkov.

Ďakujeme za rozhovor.


Káv je na trhu veľa a tie slovenské sa svojimi cudzokrajne znejúcimi názvami strácajú v spleti iných druhov a značiek. Natíska sa otázka, či naši baristi poznajú na Slovensku vyrábané kávy. A vy ich poznáte? 

Káva značky Ebenica

Káva EBENICA získala v jednom z najrenomovanejších a najväčších svetových hodnotení kávy COFFEE REVIEW mimoriadny úspech. Tri kofeínové kávy EBENICA PIANO, EBENICA HARMONELLE a EBENICA INTENSIVO získali 90 bodov, čím sa dostali v rebríčku Európskych espresso káv 2013 do TOP 10.

 

Káva značky Ameno 

Úspešný start-up pražiarne v rámci operačného programu Konkurencieschopnosť a hospodársky rast - podpora začínajúcim podnikateľom prostredníctvom investícií do moderných technológií.

 

Káva značky Green Plantation

Káva najvyššej výberovej kvality podľa klasifikácie Specialty Coffee Association of Europe. Takto sa kvalifikuje len 5-10% svetovej produkcie kávy. 

 

 

Káva značky Popradská

Káva Finca café espresso de luxe je kávou tej najvyššej kvality. Na exkluzivite jej pridáva tiež fakt, že kávové zrná pred samotným zabalením prejdú ručným triedením.




Na začiatok
 

Diskusia k článku (0)