background
Skoč na obsah Skoč na menu

Prečo zaostávame v oblasti turizmu?

25.6.2013 / Gabriel Huraj

Zopár negatívnych príkladov správania sa našich ľudí voči turistom a zákazníkom, ale aj jeden pozitívny.

 

 

Priletel som z Cypru. Unavený z letu a skorého vstávania. Let bol hladký, bez turbulencií. Z Viedne do Bratislavy to tiež nebol problém. Mal som na hlavnej železničnej stanici čas a tak som si myslel, že si spríjemním čakanie a svoju únavu kávou v miestnom bufete.

Ak vchádzate, máte ho po pravej strane. Taký maličký s starom štýle ešte z dávnych čias, ale v skutku milý.

Vchádzam. Obsluha práve predáva nejakej rodinke zmrzlinu. Zdravím  sa. V reštaurácii nikdy nekričím ani nezvyšujem hlas. Sadnem si. Čakám a čakám. Odrazu s hrubou aroganciou v hlase a zvýšenou hlasitosťou: „Dobrý deň!“

Ja: “Dvojité presso prosím“.

Obsluha pri odchode od stola: „Aspoň pozdraviť ste sa mohli!“.

Neveril som vlastným ušiam. Ja ako zákazník a platiaci, ešte k tomu aj som pozdravil hneď pri vstupe, som bol doslova okríknutý. Tak som sa ozval: “To malo patriť mne?“

Obsluha: „Áno, vám!“

Skoro som tú kávu nechal tam a odišiel. Bol som však už hrozne unavený a na takú tuposť som nemal už nervy.

Odpovedal som: „Ja som pozdravil hneď pri vstupe! Pravdepodobne ste ma nepočuli, pretože ste obsluhovali a nakladali zmrzlinu jednej rodinke“.

Principiálne však vôbec nešlo o to, či som pozdravil, alebo nie. Skôr šlo o to, ako sa správala. Čo ak by som bol zahraničný turista a ničomu nerozumel?

Bol som na Cypre. V reštauráciách samý úsmev a trpezlivosť personálu. Takéto výbuchy absolútne nemožné.

Druhý prípad na Obchodnej v Bratislave v jednej nemenovanej reštaurácii. Mám zopár priateľov v Nórska. Vždy chodili na východ a tak chceli poznať aj naše hlavné mesto. Zavolali mi, že už pricestovali a že bývajú v takom celkom „lacnom a jednoduchom“ hotelíku Kyjev. Nečudujem sa. V Nórsku je aj penzión drahší ako naše trojhviezdičkové hotely. Avšak k veci. Celá delegácia cca 16 ľudí sedela v reštaurácii. Ja som prišiel akurát, keď už doobedovali. Čašník priniesol na zaplatenie len klasický blok. Nie účtenku. Suma cca 550 €. Stále sme sa bavili po anglicky. Čašník asi nepredpokladal, že som domáci. No čo už, výzor mám podobný ako Viking J. Cena sa nezdala primeraná a tak som šiel za ním a spustil po slovensky. Čo to tí moji známi vlastne mali za špeciality s takým vysokým účtom. Celkovo som našiel predraženosť jednotlivých položiek od 50 do 150%! Tak som si vypýtal oficiálnu účtenku. Nato mi čašník povedal, že vraj čo sa starám, veď to sú Nóri a peňazí majú dosť. Ja som asi zle počul! Aj keď sú Nóri, nie sú sprostí. Výška tringeltu predstavovala cca 200 €. No niečo neskutočné. Nedostali ani cent a to mohli  byť radi, že som nezavolal inšpekciu. Nóri sa ma začali vypytovať, že čo som tam tak dlho robil a ja reku, že účtoval a priniesol im cca 200 € naspäť.

Podobný zážitok som mal s Litovcami pod ľubovnianskym hradom. Nemali až tak veľa peňazí a tak si chceli dať len denné menu. Absolútne nevrlá čašníčka, pri ktorej by aj mlieko skyslo, im ihneď priniesla len stránku z jedálnička so špecialitami. Bez úsmevu, ako keby tam pracovala za trest. Absolútna neochota. Sedeli pri vedľajšom stole, aby sme im vedeli pomôcť s prekladom jedálneho lístka. To sa asi tiež ešte len učíme a preložený jedálny lístok aj s jednotlivými zložkami nie je  samozrejmosťou v každej reštaurácii. Ihneď sme ju upozornili na to, že chceli denné menu. Ona na to, že sú to zahraniční a majú dosť peňazí. Nakoniec ustúpila.

Je tu aj jeden veľmi svetlý príklad. Ide o reštauráciu Nostalgie v SNV. Pre Bratislavu -  je to skratka pre Spišskú Novú Ves. Príjemná reštaurácia Nostalgie je hodná svojho mena. Príjemný personál. Dobré jedlo a prostredie, ktoré mi vyhovuje. Na jedno veľké plus tejto reštaurácie som akosi pozabudol a to je personál. Jeden čašník obzvlášť vyniká svojím úsmevom a veľmi trefnými poznámkami. Ak by mal niekto slúžiť za príklad, tak je to on. Vždy nás s manželkou či kamarátmi pobavil a vyčaroval nám úsmev. Človek potom do takejto reštaurácie chodí vždy veľmi rád.




Na začiatok
 

Diskusia k článku (1)



S. Lipták
S. Lipták
Prečo zaostávame v oblasti turizmu?
18:31 25.01.2015 reagovať

Asi vôbec nie ojedinelá skúsenosť, žiaľ.