background
Skoč na obsah Skoč na menu

Titulka / Marketingzdieľať

Na farbe záleží

Na farbe záležíPôsobí na naše podvedomie a ovplyvňuje spotrebiteľské správanie. Aj preto je facebook modrý.

6.6.2013 / red.

Farby a vizuálne podnety v nás vyvolávajú rôzne asociácie a reakcie. Tie sú tak automatické (vychádzajúce z podvedomia), že si ich ani neuvedomujeme, ale odborníci nás presviedčajú, že naše vizuálne podnety sú jedným z faktorov, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľské správanie.

Farba v dizajne je veľmi subjektívna záležitosť. Čo evokuje reakciu u jednej osoby, u tej druhej nemusí. Niekedy je to z dôvodu osobnej preferencie, inokedy kvôli kultúrnemu zázemiu (tradíciám). Teória farieb je veda sama o sebe. Štúdium, ako farby pôsobia na rôznych ľudí, a to buď jednotlivo alebo ako skupina,  je niečo, na čom si niektorí ľudia budujú svoju kariéru. A právom, lebo zdanlivo tak jednoduchá vec, akou je výmena odtieňa alebo sýtosti farby môže vyvolať úplne iný emočný pocit. Je fascinujúce, že ladenie niečoho, čomu väčšina z nás nepripisuje zvláštny význam, môže meniť imidž a výsledok. Napríklad, vhodne zvolené farby na webe pôsobia na zákazníkov ako magnet a znižujú mieru okamžitého opustenia stránky. A o to predsa ide.

Aj keď farby podliehajú módnym trendom, „pozadie“ ich psychológie a v niektorých prípadoch aj zažitosť (príklad: sneh je biely a nie červený) ostávajú nemenné. Ideálna a univerzálna kombinácia farieb neexistuje, ale existuje viacero ucelených myšlienok z psychológie a zo štatistických faktov, ktoré vlastnosti farieb generalizujú

  • 65 % všetkých informácií získavame prostredníctvom zraku
  • až 85% nakupujúcich uvádza farbu ako kľúčový faktor, ktorý ovplyvňuje ich rozhodnutia
  • až u 80% nakupujúcich farba umocňuje rozoznateľnosť značky
  • 42% nakupujúcich kladie dôraz na celkový dizajn online obchodu /webu
  • 52% nakupujúcich sa nevráti do online obchodu / webu kvôli dizajnu
    • impulzívne nákupy podporujú žltá, oranžová, čierna a bledomodrá
    • rozvážne nákupy podporujú tmavé farby, tmavomodrá, modrá a modrozelená 
    • konzervatívni spotrebitelia reagujú na ružovú, bledomodrú a bledo ružovú
      • čierna farba je farbou luxusu
      • červená farba priťahuje pozornosť, vyvoláva akciu
      • modrá farba je ukludňujúca a vyjadruje vernosť 
      • zelená farba vyvoláva pocit dôvery

V prieskumoch Pantone dominuje ako najpopulárnejšia farba modrá. Pri celosvetovom prieskume si ju vybralo až 40% ľudí. Od roku 2008 je modrá farba vyhlasovaná za najpopulárnejšiu farbu nie len na webe, ale aj celkovo. Odtiene modrej sa v jednotlivých rokoch menia, napríklad v roku 2010 Pantone vymenoval za farbu roka azúrovo modrý odtieň, kým v predošlých rokoch išlo najmä o tmavšie odtiene. 

Prečo sa ľudom páči najmä modrá farba? Touto otázkou sa zaoberajú psychológovia,  majitelia "veľkých webov", ale aj grafici. Z ich prieskumov vyplynulo, že farba pôsobí na človeka neutrálne, dodáva človeku pocit vyššej dôvery, atraktívnosti, čistoty a poriadku. K otázke modrej farby sa už pár krát vyjadril aj CEO Facebooku Mark Zuckerberg, ktorý je vyštudovaný psychológ. Zuckerberg si myslí, že modrá farba je najlepšie viditeľná, najpríjemnejšia a po stránke očného kontaktu vytvára najmenej problémov s viditeľnosťou.

 

 

 

 




Na začiatok
 

Diskusia k článku (0)