background
Skoč na obsah Skoč na menu

Titulka / Inšpirácie / Službyzdieľať

Susedia to robia inak, chutnejšie

Susedia to robia inak, chutnejšieCzechSpecials - úspešný projekt na podporu národnej a regionálnej gastronómie dáva českému cestovnému ruchu novú kvalitu

24.5.2013 / red.

Projekt Czech Specials vznikol v roku 2009 z iniciatívy agentúry CzechTourism za spolupráce Asociácie hotelov a reštaurácií ČR a Asociácie kuchárov a cukrárov ČR. Jeho cieľom je zatraktívniť (predstaviť, podporiť, propagovať) aj turisticky menej atraktívne regióny a poukázať na jedinečnú českú gastronómiu (národnú i regionálnu) a to nielen na domácom, českom trhu, ale aj smerom k potenciálnym návštevníkom zo zahraničia.

Vychádzajúc z toho, že v mnohých krajinách Európy je práve gastronómia jedným z dôležitých nástrojov propagácie, projekt podporoval logo CzechSpecials ako signifikantné označenie pre certifikované reštaurácie a hotelové prevádzky, ktoré sú zárukou kvalitnej českej kuchyne, kde si každý môže vybrať národnú alebo regionálnu špecialitu. 

 

 CzechSpecials národní specialita.  CzechSpecials - z regionu.   CzechSpecials zdravě. 


Podmienkou pre získanie certifikátu CzechSpecials je splnenie kvalitativných kritérií, ktorými sú, okrem iných, aj poctivosť v predaji, čistota, prístup k hosťovi, ale predovšetkým záväzok, že v ponuke bude vždy k dispozícii české národné a regionálne jedlo. Certifikácia sa udeľuje na základe posúdenia komisie na trojročné obdobie. Po skončení obdobia bude prebiehať recertifikácia na ďalšie trojročné obdobie. Certifikácia je spoplatnená sumou 1 500 Kč (v prípade členstva AKC ČR alebo v AHR ČR), pre nečlenov asociácií 3 000 Kč.

Projekt, ktorého vznik sa datuje rokom 2009 a ktorého výsledkom sú nielen stovky certifikovaných reštauračných zariadeni, ale aj stovky preskúmaných a propagovaných tradičných receptov,  je stále živý a natoľko úspešný, že sa rozvíja do ďalších fáz. V súčasnosti (2013) prebieha celoročný rozhlasový projekt – prehliadka najlepších reštaurácií CzechSpecials, ktorý bude zavŕšený televíznym programom v jednej z celoplošných televíznych staníc. 


Pokus o podobný, značku podporujúci, projekt urobila v nedávnej minulosti aj Slovenská agentúra pre cestovný ruch. Žiaľ, narazila na nepriechodnosť spoločnej dohody v "neprehľadnej spleti" viacerých stavovských organizácií v gastronómii. Prečo by to malo byť na Slovensku jednoduché, keď to môže byť zložité. V súčasnosti sa nad potrebou jednotného certifikovania kvality v hoteliérstve a gastronómii zamýšľa Ministerstvo dopravy, regionálneho rozvoja a výstavby SR. Z tohto, nie len českého, príkladu však pre slovenské reálie plynie ešte jedno ponaučenie. Sú procesy, ktoré sa nedajú zrealizovať zo dňa na deň, ani z roka na rok a potrebujú dlhodobú kontinuitu. Slovenská špecialita, že pri výmene na vysokých postoch sa po predchodcoch musia spáliť všetky mosty a projekty ostanú nedokončené, je niekedy už vopred dostatočným dôvodom, že sa kompetetntní do dlhodobých projektov radšej ani nepúšťajú. Odhliadnuc od faktu, že keby aj chceli, často nemajú s kým.


Viac o tomto zaujímavom prejekte sa môžete dozvedieť na jeho domovských stránkach 

CzechSpecials aneb Ochutnejte ČR




Na začiatok
 

Diskusia k článku (0)